Cubetto leert kinderen vanaf 3 jaar de basis van het programmeren.

Eigenhandig ontdekken geeft voldoening terwijl er wordt gewerkt aan vele (21e eeuwse) vaardigheden. Dit kleine houten robotje gaat dieper en breder dan ieder ander van zijn soort!

Hoe werkt Cubetto?

Cubetto is een vriendelijke robot die de leerlingen kunnen programmeren. Cubetto kan niet zelf nadenken en kan alleen maar bewegen als de leerlingen hem hebben geprogrammeerd.

Het programmeerbord dient als de afstandsbediening van Cubetto. Door blokjes in de juiste volgorde in het programmeerbord te leggen en vervolgens op de blauwe startknop te drukken zal Cubetto de gemaakte route afleggen.

board

Deze kindvriendelijke gekleurde blokjes geven de richting aan waar Cubetto naartoe moet. De leerling legt ze op de juiste volgorde in het programmeerbord om te zorgen dat Cubetto zijn bestemming bereikt.

Waarom Cubetto?

Terugkijken én oplossen!
Ging er iets fout? Met Cubetto kunt u precies zien waar het mis ging. Dit geeft de leerling de ruimte om zijn fout te herstellen en kritisch te denken. Wanneer de leerling er niet uitkomt kunt u hem gemakkelijk helpen door samen te bekijken waar het probleem zit.
Cubetto kan meer
Cubetto kent namelijk ook nog andere blokjes (bijvoorbeeld 'achteruit', 'het tegenovergestelde' en 'willekeurig') en kan zelfs aanwijzingen onthouden en herhalen. Zo wordt er gewerkt aan één van de basisprincipes van het programmeren: zo kort mogelijke instructies maken door het gebruik van de functieknop (oftewel: loops!).
(21e eeuwse) vaardigheden
Niet alleen aan de 21e eeuwse vaardigheden (zoals bijvoorbeeld 'probleem oplossen' of 'creatief en kritisch denken') wordt gewerkt. Ook wordt er gewerkt aan basisvaardigheden als de fijne motoriek: door de blokjes op de juiste manier in het bord te leggen werkt spelen met Cubetto als een soort puzzelen. Denk ook bijvoorbeeld aan het inzichtelijk vermogen dat wordt beoefend: waar gaat Cubetto heen? Welke knopjes gebruik ik dan in mijn bord?
Lesmateriaal
Er is geweldig lesmateriaal beschikbaar voor Cubetto, en het lesmateriaal wordt constant aangevuld. Ook kunt u heel gemakkelijk zelf nieuwe matten en verhalen bedenken. Cubetto legt altijd dezelfde afstand af. Zo kunnen thema's eenvoudig gekoppeld worden. Daarnaast werken we in samenwerking met Primo altijd aan nieuwe lessen en thema's.
Slim ontwerp
Wist je dat hout het meest geliefde speelgoed is van peuters en kleuters? Over Cubetto's design is heel goed nagedacht: hij heeft namelijk een bescheiden ontwerp. En dat maakt eindeloze verkleedpartijtjes met Cubetto heel gemakkelijk en leuk!
Verbreding en verdieping
Er zijn grote mogelijkheden om extra te stimuleren. Of uw leerling nu vergevorderd of beginnend is. Blokjes die bijvoorbeeld Cubetto willekeurig een kant op laten gaan vergen anticipatie en creatief denken. Gekoppeld aan opdrachten geeft dit een uitdagende verdieping voor kinderen die de principes van Cubetto snel oppikken. Extra activiteiten zoals bijvoorbeeld een knutselopdracht zorgen voor verbreding en wekken interesse op bij een kind dat minder belangstelling toont.

Cubetto en de functietoets (loop)

De functietoets is één van Cubetto's belangrijkste eigenschappen

Op het programmeerbord vindt u naast de instructielijn ook nog een apart vak waar vier blokjes geplaatst kunnen worden. Dit is de functielijn. De functielijn wordt in werking gezet met het blauwe blokje. Hierdoor kan wat er in de functielijn staat aan instructie meerdere keren herhaald worden door elke keer een blauw blokje in de instructielijn te plaatsen. Eenzelfde herhaling van een instructie (code) binnenin een bepaalde instructie (code) wordt in codetaal een loop (engels voor 'lus') in genoemd.