Veelgestelde vragen
Algemeen
Ozobot functioneert het beste op papier of een digitaal scherm zoals een tablet of laptop. Het is belangrijk dat voor gebruik of bij wisselen tussen oppervlaktes de Ozobot wordt gekalibreerd. Indien dit niet wordt gedaan, kan de robot kleine afwijkingen vertonen. Ozobot is niet geschikt voor buiten. Zand kan in de wieltjes of sensoren raken, waardoor er defecten aan de Ozobot kunnen ontstaan.
Ozobot is niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar. Wanneer Ozobot gebruikt wordt door kinderen onder de 8 jaar, raden wij aan dat er altijd direct en actief toezicht wordt gehouden door een volwassene.
Ozobot is niet waterbestendig. Ozobot dient niet in de mond of in andere vloeibare bestandsdelen gestopt te worden. Ozobot is een elektronisch product en is niet bestand tegen vocht.
Klik hier om de handleidingen voor zowel de Ozobot Bit als Evo te bekijken en te downloaden.
Bekijk alle conformiteitsverklarings documenten hier.
Onderhoud
Het is belangrijk dat Ozobot gekalibreerd wordt wanneer hij van oppervlakte veranderd. Bijvoorbeeld wanneer hij op ander papier wordt gebruikt, of wanneer je Ozobot wilt coderen via een digitaal scherm. Bekijk hier op onze kalibratie pagina uitgebreid hoe dat moet.
Ozobot is klein, dus gewoon een beetje stof of vet kan al problemen veroorzaken in de aandrijving. Reinigen is dus belangrijk, maar schoonmaken met water en zeep maakt Ozobot (natuurlijk) kapot. In plaats daarvan neem je een schoon wit vel papier. Zet nu Ozobot’s wielen op het papier en rij zachtjes heen en weer op het papier. Ozobot’s wielen zijn weer schoon!
Ozobot’s motor wordt gevoed door een kleine batterij, eenzelfde als mobiele telefoons maar dan nog kleiner. Als Ozobot rood knippert, dan zal de batterij moeten worden opgeladen. Steek de speciale USB-kabel aan op een computer en sluit de andere kant van de kabel op de Ozobot aan. Wanneer de batterij bijna volledig is opgeladen, begint de Ozobot groen te knipperen. De Ozobot geeft een onderbroken groen licht als hij helemaal is opgeladen.
Als je merkt dat Ozobot niet goed draait of niet in een rechte lijn rijdt kan het afstemmen van de motoren helpen om dit gedrag te corrigeren. Open op een tablet de Ozobot Draw of Ozo Groove app en ga naar het hoofdmenu -> tune up -> tune motoren en volg de aanwijzingen.
Troubleshooting
Het kan zijn dat de Ozobot moet worden opgeladen. Als de Ozobot rood knippert, is dit zeker het geval. Steek de meegeleverde USB-kabel aan op een computer en sluit de andere kant van de kabel op de Ozobot aan. Wanneer de batterij bijna volledig is opgeladen, begint de Ozobot groen te knipperen. De Ozobot geeft een ononderbroken groen licht als hij helemaal is opgeladen.
Een beetje stof of vet kan al problemen veroorzaken in de aandrijving, waardoor de Ozobot afwijkt van lijnen of moeite heeft met rijden. Neem een schoon wit vel papier en zet Ozobot’s wielen op het papier. Rij zachtjes heen en weer op het papier. Klaar! Let op: Reinigen met water en zeep maakt de Ozobot kapot.
Heeft dit niet geholpen? Dan kan het afstemmen van de motoren helpen. Open op een tablet de Ozobot Draw of Ozo Groove app en ga naar het hoofdmenu -> tune up -> tune motoren en volg de aanwijzingen.
Het is belangrijk dat bij elke wisseling van oppervlakte de Ozobot wordt gekalibreerd. Indien dit niet wordt gedaan, komt het regelmatig voor dat de Ozobot niet meer juist functioneert, zoals bijvoorbeeld het niet (meer) volgen van lijnen. Kalibreer de Ozobot voor de oppervlakte waarop hij gebruikt gaat worden. De kalibratie voor digitaal en papier verschillen van elkaar.
Lijnen & Codes
Lijnen tekenen voor Ozobot is heel gemakkelijk, maar je moet wel even weten hoe het moet. Lees hier onze tips zodat Ozobot zeker weten jouw lijnen volgt!
Codes tekenen voor Ozobot is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat je met een aantal dingen rekening houdt. We hebben hiervoor een aparte pagina aangemaakt met tips waardoor Ozobot hoogstwaarschijnlijk nu wél jouw codes leest! Vind de pagina hier en scroll iets door naar onderen.
Wanneer je op Ozoblockly een code hebt gemaakt die wilt inladen op Ozobot Evo, raden wij aan om dit via de Ozobot Evo app te doen. Verbind Ozobot Evo met de app via bluetooth. Vervolgens kan er op Ozoblockly.com ingelogd worden met hetzelfde account als de inloggegevens van de app. Hierna is het mogelijk om op afstand de geprogrammeerde Ozoblockly codes eenvoudig in te laden op Ozobot Evo.
Vragen over je bestelling
Bij het afrekenen van je bestelling kan je kiezen uit verschillende betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, PayPal, Bancontact, Sofort Banking of op rekening (enkel voor educatie).
Alle betalingen verlopen zo eenvoudig en veilig mogelijk.
Gaat er toch tijdens het afrekenen iets mis, dan kan je de bestelling gewoon opnieuw plaatsen.
De onbetaalde bestelling zullen wij vervolgens automatisch annuleren.
Bij elk product geven wij aan of het product voorradig is of niet.
Indien besteld en betaald voor 16:00, wordt de bestelling nog dezelfde dag door ons verzonden, en in de meeste gevallen de volgende werkdag afgeleverd (afhankelijk van bestemming). Na verzending ontvang je een Track & Trace code van ons.
Deze Track & Trace is normaal gesproken dezelfde avond nog actief en te volgen.
Wil je iets bestellen dat niet voorradig is volgens onze site, dan kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen om te informeren naar de verwachte levertijd.
Wil je het bestelde artikel ruilen of ben je niet tevreden over het ontvangen artikel? Geen probleem, je mag het artikel naar ons retourneren.
- Volgens de wet koop op afstand heb je 14 dagen bedenktijd na ontvangst van het artikel. In deze 14 dagen heb je de tijd om te bedenken of je de bestelling wel of niet wilt behouden en te retourneren.
- De kosten voor retour sturen zijn voor jouw eigen rekening, tenzij het product bijvoorbeeld verkeerd of defect door ons wordt geleverd. Het retour zenden is voor risico van de verzender.
- Download hier het retourformulier die je bij het retourneren kan toevoegen in de doos, zodat onze retourafdeling het zo snel mogelijk voor je kan afronden.
De doos kan vervolgens opgestuurd worden naar het volgende postadres:
TJM Supplies B.V., Zompstraat 8, 8102HX Raalte in Nederland. - Wij storten binnen 14 dagen na ontvangst van je retour je geld terug op je rekening. Bij de terugbetaling maken wij gebruik van hetzelfde betaalmiddel dat jij voor de betaling van het artikel hebt gebruikt.
- Wij houden ons het recht voor om je retour te weigeren indien deze niet voldoet aan onze retourvoorwaarden. Bekijk ook onze algemene voorwaarden.
Op al onze producten verlenen wij standaard 24 maanden fabrieksgarantie na aankoop. De garantie dekt vrijwel elk defect of probleem, op een enkele uitzondering daargelaten.
Bij uitzonderingen kan je denken aan producten defect zijn geraakt wegens foutief gebruik, valschade, waterschade e.d.









Vraag niet beantwoord?
De veelgestelde vragen, oplossen en tips staan hier boven beantwoord.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Laat het ons weten!